منوی دسته بندی

سرویس ارسال محتوا

وب سرویس پیام کوتاه، های اس ام اس سرویسی حرفه ای برای ارسال و دریافت SMS به کاربران از طریق REST API است. برنامه نویسان و طراحان سیستم‌های نرم افزاری میتوانند با استفاده از وب سرویس، هاس اس ام اس پیامک‌های خود را به کاربرانشان ارسال کنند، برای کاربرانشان پیام صوتی بفرستند و متقابلا پیام‌های کاربران را دریافت نمایند.

امروزه پیامک ها فقط پیام متنی نیستند بلکه راهی برای ارسال مخاطبان دفترچه تلفن گوشی شما (Vcard)، سرویس های اطلاع رسانی و … نیز به حساب می آیند.

پیامک ها؛ محتوای ماورای متن

اصولاً پیامک ها می توانند سرویس هایی ماورای سرویس های متنی را نیز برای کاربران شبکه های تلفنی پشتیبانی کنند.پیامک ها می توانند برای ارسال محتواهای دیجیتالی مانند پیام های خبری، اطلاعات اقتصادی، لوگوها و یا زنگ گوشی نیز استفاده شوند.اولین محتوای رسانه ای که محتوای آن ماورای متن بود، زنگ های پولی گوشی (Ringtone) بودند که توسط Saunalahti و یا گروه جیپی (گروه الیسا در عصر معاصر) و در سال ۱۹۹۸ فرستاده شد. در اوایل فقط گوشی های برند نوکیا قابلیت کار با این سرویس ها را داشتند. در سال ۲۰۰۲، تجارت جهانی زنگ گوشی به سود یک میلیارد دلاری رسید و در سال ۲۰۰۸، این عدد به ۵ میلیارد رسید.

امروزه، پیامک ها برای پرداخت های آنلاین خرد مانند هزینه سرویس های اشتراک گذاری فایل ها (File-Sharing)، فروش نرم افزارهای گوشی، و یا ورودی های VIP نیز استفاده می شوند. خارج از دنیای آنلاین، افراد می توانند از طریق پیامک بلیط اتوبوس و یا از دستگاه های ATM نوشیدنی بخرند، هزینه کارت پارک بپردازند، کاتالوگ یک مغازه و یا بعضی محصولات (مانند DVD های فیلم های حراجی و یا …) سفارش دهند و بسیاری امکانات دیگر…

از دیگر سرویس های پیامکی می توان به استفاده آن ها در سرویس پیامک های هدیه ای (DMS) به منظور جمع آوری پول برای خیریه ها و مؤسسات نام برد. DMS اولین بار در ۱ آپریل ۲۰۰۴ انجام شد و در جمهوری چکوسلواکی بسیار محبوب است. برای مثال، در زلزله اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ مردم چکوسلواکی بیش از ۱/۵ میلیون پیامک برای کمک به نجات مردم شرق آسیا فرستادند.

پیامک نظرسنجی

همچنین سرویس نظرسنجی تلویزیونی را نیز می توان به عنوان کاربرد دیگری از پیامک ها نام برد. شرکت ارائه دهنده خدمات پیامک، کد اختصاری کوتاهی را در اختیار کاربران این سرویس قرار می دهند و مشتریان (بازدیدکنندگان برنامه تلویزیونی) پیامک را به این کد ارسال می کنند. هزینه این سرویس در شرکت ها متفاوت است و نحوه عملکرد سرویس هم به این صورت است که مرکز سرویس، کد اختصاری ارائه شده را به عنوان وسیله تشخیص این سرویس می شناسد و بعد از دریافت پیامک ها، معمولا توسط یک IP آن را برای کاربر سرویس ارسال می کند. البته این کدهای اختصاری معمولا فقط در سطح کشوری کاربرد دارند و بین المللی نیستند.

جایگزین کدهای اختصاری درون مرزی، شماره های بلندی هستند که در قالب شماره بین المللی ( به طور مثال ۵۰۰۰ ۴۸۰ ۷۶۰ ۴۴+ ) در برنامه های گوناگون مانند نظرسنجی های تلویزیونی استفاده می شوند. شماره های بلند کارکرد بین المللی دارند و این امکان را برای تجار فراهم می کنند که بتوانند به جای کدهای اختصاری از شماره اختصاصی خودشان که بین برندهای مختلف شناخته شده است استفاده کنند.

از جمله دیگر خدماتی که در کشور ما نیز امکان پذیر است و همکاران تارنمای پیامکی ایران نیز در حال تلاش برای ارائه این خدمت هستند امکان ارسال پیامک با نام تجاری می باشد که در این نوع ارسال، پس از تحویل پیامک به گوشی های مقصد نام تجاری شرکت و یا سازمان مورد نظر به عنوان فرستنده بر روی نمایشگر مخاطب نمایش داده می شود.

پیامک مباحثه ای

پیامک مباحثه ای، نمایش تاریخچه پیامک ها است به صورتی که پیامک های دریافتی و ارسالی را با ترتیب مشخصی روی یک صفحه ترتیب بندی می کند. در واقع این سرویس، از یک نوع نمایش دریافتی و ارسالی چت مانند پشتیبانی می کند. عموماً پیامک مناظره ای در سطح مباحثه های گروهی (مانند آنچه در وبلاگ ها و سرویس های پیام رسانی آنلاین انجام می شود) کاربرد وسیعی ندارد. این محدودیت به این علت است که در واقع هیچ شناساگر بخش بندی و یا عنوان گذاری در این سرویس تعبیه نشده است. به عبارت دیگر کاربران این سرویس نمی توانند پیامک های خاصی را به بحث در مورد موضوع خاصی اختصاص دهند.